Als je op internet niet aanwezig of zichtbaar bent, besta je voor veel klanten niet. Als je er niet goed staat, evenmin. Je website is je belangrijkste communicatiebasis en de showroom en etalage van jouw bedrijf, product en dienst. Er zijn een aantal essentiële stappen die je moet nemen om vindbaar en zichtbaar te worden én te blijven voor potentiële en bestaande relaties.

De basis van een website

Promoot je product en dienst zelf en blijf onafhankelijk. Start een goed ingerichte en overzichtelijke website. Zorg dat het content management systeem (CMS) voorbereid is voor zoekmachines en content kan delen op de belangrijkste social media kanalen. Publiceer op de website je laatste bedrijfs- en productnieuws, producten en diensten, contactgegevens en interessante relevante informatie. Op alle pagina’s plaats je een duidelijke link naar het aanmeldformulier voor je nieuwsbrief.

Laat bezoekers zich aanmelden voor de nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is goud waard. Je komt er bij je klant mee in beeld, zonder fysiek naar hem toe te gaan. Zorg dat de bezoeker zich via jouw website eenvoudig op de nieuwsbrief kan abonneren. Plaats op iedere pagina op een zichtbare positie een duidelijke aanmeldknop. Doorzoek je adresboek en voeg zoveel mogelijk e-mail adressen aan de database toe. Een nieuwe of potentiële klant gesproken? Zet ‘m meteen in de lijst. Blijf digitaal met je klant in contact en maak je leven makkelijker en rendabeler.

Zorg dat je website gevonden wordt

Vervolgens zorg je ervoor dat internetters jouw website kunnen vinden. Dit doe je door regelmatig en continue content te publiceren. Hoe beter de tekst en de omschrijving van de beelden bij de producten en diensten van jouw bedrijf passen, hoe beter de website weergegeven wordt in de zoekresultaten. Actieve en informatieve websites met unieke content, worden beter in de zoekresultaten van zoekmachines weergegeven.

Zo laat je bezoekers regelmatig op je site terugkomen

Je website vindbaar maken is belangrijk, zorgen dat mensen naar je site terug blijven komen is topprioriteit. Niets is zo saai als een website waar altijd maar dezelfde informatie en nooit iets nieuws op staat. Zorg dus dat je regelmatig en consequent nieuwe informatie publiceert. Stuur het nieuws op een vast moment met een nieuwsbrief.

Geef mensen iets waar ze wat aan hebben

Natuurlijk komt vanaf nu iedereen op jouw website omdat jij een product of dienst hebt die ze nodig hebben. Bij veel bedrijven veranderen producten niet vaak, en diensten al helemaal weinig of helemaal nooit. Geef jouw websitebezoeker in dat geval regelmatig gratis tips hoe hij met jouw product of dienst meer of makkelijker geld kan verdienen of een actueel probleem op kan lossen. Laat ook met tekst en beeld zien wat je voor anderen kunt betekenen en met wie je samenwerkt.

Maak een communicatieplan

Aan de basis van goede communicatie ligt een gedegen strategisch communicatieplan en planning. Maak ruim op tijd inzichtelijk wat je wil communiceren en op welk moment. Hou je ook aan het plan. Na verloop van tijd zul je zien dat alles groeit, het aantal websitebezoeken, het aantal nieuwsbriefabonnees én –het allerbelangrijkste- de verkoop. Planning is hierin essentieel.

Ik kan je helpen

Nu is het alleen nog een kwestie van beginnen en volhouden. Heb je geen tijd of inspiratie? Kan ik iets voor je betekenen? Neem dan contact met mij op via rob@automotormedia.nl of bel me op nummer 06-42384693.