Ik ontvang van veel bedrijven onregelmatig en hooguit een paar keer per jaar persberichten, nieuwsbrieven en social media links naar nieuws, nieuwe producten en acties. Dat is goed, als ik op dat moment tenminste toevallig iets nodig heb. Nóg meer verkoopkansen creëer je door regelmatig en op vooraf vastgestelde dagen en tijden bij je klant in beeld te komen.

Voorkom teleurstelling

Bedrijven en consumenten hebben meerdere aankoopmomenten per jaar. Stel: je stuurt jouw nieuws in januari naar de klant. Als hij op dat moment niets nodig heeft, is hij je in juni alweer vergeten. Zeker als hij op dat moment of rond die tijd informatie van een andere aanbieder krijgt.

Je kunt deze teleurstelling voorkomen door minimaal één keer per maand bij je klant in beeld te komen. Direct op iemands netvlies komen en blijven, doe je het beste met een nieuwsbrief via e-mail. Dit heet e-mail marketing en is het effectiefste marketinginstrument dat er bestaat.

Geef ook tips en informatie

Door continue bij de klant in beeld te blijven, zal hij eerder aan jou denken dan aan iemand anders. Je komt op zijn netvlies en zit in zijn geheugen. Omdat je de klant op regelmatige en vaste tijdstippen aanspreekt, zal hij na verloop van tijd zelfs op jouw informatie wachten. Bestook je klant niet alleen met verkoopacties, maar geef hem ook tips en informatie hoe hij met jouw product of dienst meer geld kan verdienen.

Zorg dat je jouw concurrent een paar stappen voor bent. Schrijf een pakkende, informatieve en duidelijke tekst en publiceer die op je website. Stuur de tekst met een e-mail naar je klant en deel het nieuws regelmatig via social media. Websites, e-mail en social media zijn effectieve marketingtools waar je als bedrijf niet meer omheen kunt.

Je hoeft het alleen maar te doen

Het is allemaal heel simpel, je hoeft het alleen maar te doen. Als je continue met marketing bezig bent, zul je zien dat alles na verloop van tijd makkelijker wordt en sneller gaat. Door continue met marketing bezig te zijn, kun je het in kleine stukjes verdelen die minder tijd in beslag nemen. Meer kleine stukjes zijn makkelijker te behappen, beter te verdelen en boven alles: eenvoudiger te plannen.

Heb je wegens kennis- of tijdgebrek hulp nodig bij het bedenken van strategische en effectieve marketingcampagnes, schrijven van teksten, maken van foto’s of video en het opstarten en onderhouden van e-mail databases, mailings en social media? Neem dan contact met mij op om hier over te brainstormen.

Comment