Persoonlijk contact is nog steeds de allerbeste marketing

Persoonlijk contact is nog steeds de allerbeste marketing

Na 30 jaar automotive aftermarket in de functies monteur, magazijnmedewerker, service manager, service engineer, product manager, journalist en nu als zelfstandig communicatieadviseur en contentmaker, concludeer ik dat persoonlijk contact nog steeds de meeste verkoop oplevert.

Persoonlijk contact met je doelgroep is essentieel. Er is veel concurrentie en kwaliteit. Service en prijs dragen in hoge mate bij of iemand bij jou of ergens anders koopt. Om deze reden is het belangrijk dat je regelmatig contact hebt met je (potentiële) klanten en doelgroep.

Een fysiek bezoek is en blijft de allerbeste manier om je product of dienst te demonstreren of presenteren. Een goede persoonlijke band en persoonlijk contact met je klant is de beste marketing die er bestaat.

Tijdgebrek en afstand geen excuus

Echter is het soms door tijdgebrek, de grote hoeveelheid klanten of vanwege de afstand onmogelijk om zo vaak als je wil of op het moment dat het nodig is, fysiek bij je klant op bezoek te gaan.

Gelukkig is er digitale communicatie in de vorm van websites, e-mailmarketing en social media. Digitale communicatie ondersteunt ons om van een afstand en op het gewenste moment persoonlijk contact te hebben met wie we maar willen. Digitale communicatie is eenvoudig, snel, effectief, efficiënt én rendabel.

Heb jij een product, dienst of boodschap voor de autobranche en wil je die digitaal verspreiden? Begin dan nu met het maken van content in de vorm van tekst, foto of video. Publiceer het op je website, deel het via social media en stuur het naar de media en je klanten.

Mocht je vragen of hulp nodig hebben, dan kan ik je helpen jouw boodschap te maken én naar je klanten en doelgroep over te brengen. Voor meer informatie ben ik bereikbaar via [rob@automotormedia.nl][1] of op nummer 06-42384693.

[1]: mailto: rob@automotormedia.nl

Succes!

AutobrancheInfo.nl: nieuw platform voor Automotormedia relaties

AutobrancheInfo.nl: nieuw platform voor Automotormedia relaties

Allereerst wens ik je een succesvol en gezond 2017 en dat de komende jaren voor jou zakelijk net zo positief mogen zijn als die van mij de afgelopen tijd geweest zijn. Want na drie jaar zelfstandig ondernemerschap kan ik melden dat Automotormedia een stabiele onderneming en een gevestigde naam is geworden. Daar ben ik enorm trots op en bedank iedereen die hieraan heeft meegewerkt door mij opdrachten en vertrouwen te geven. Bedankt!

Als dank voor dit succes wil ik graag iets extra’s terug doen door jouw bedrijf, product en dienst een extra podium en nog meer aandacht te geven in de vorm van website AutobrancheInfo.nl. Op Autobrancheinfo publiceer ik ieder persbericht dat door Automotormedia geschreven en naar de media gestuurd is. Alle artikelen worden vervolgens gedeeld via de social media kanalen Twitter, Facebook en LinkedIn van AutobrancheInfo, Automotormedia en mijn persoonlijke accounts.

Bereikt duizenden personen

Met AutobrancheInfo weet je vanaf nu zeker dat jouw nieuws in ieder geval ergens op het wereldwijde web staat en door zoekmachines gevonden wordt. De autobranche wordt door de social media over nieuws geïnformeerd. Alleen al met social media bereikt AutobrancheInfo rond de 10 duizend personen.

Het doel is om van AutobrancheInfo een platform te maken waar de autobranche niet omheen kan. Om de site actueel en dynamisch te houden en traffic te laten genereren, worden er ook persberichten van andere automotive bedrijven op gepubliceerd. Bedrijven die extra aandacht willen in de vorm van een advertentie (banner) of advertorial (geschreven advertentie) kunnen dit tegen betaling doen. Vanzelfsprekend krijgen Automotormedia relaties de meeste aandacht door prominenter in beeld gebracht te worden.

AutobrancheInfo.nl stuurt verder één keer per week een nieuwsbrief naar mensen die zich op de lijst geabonneerd hebben. Wil jij deze nieuwsbrief ook ontvangen, dan kun je je hier aanmelden.

Een aanbod dat je niet kunt weigeren

Een aanbod dat je niet kunt weigeren

Zo, ik heb je aandacht, ben weer even bij je in beeld en je hebt de mail geopend. Dit is bij vrijwel iedere tekst die ik schrijf de bedoeling: de aandacht van de ontvanger (doelgroep) trekken en zorgen dat hij verder leest.

Ik heb dit geleerd tijdens mijn tijd als redacteur bij automotive vakblad Autokompas dat nu Automotive Werkplaats heet. Voordat ik redacteur werd, werkte ik jaren als automonteur, service engineer en productmanager in de automotive aftermarket waar ik veel over de autobranche leerde. Nu, na 30 jaar, weet ik redelijk goed wat er in de aftermarket en aftersales speelt, hoe de hazen lopen, waar ze lopen én vooral hoe ik ze moet vinden en benaderen.   

Echt een mooie aanbieding!

Met al deze kennis en kunde zag en zie ik kansen om deze bedrijven in de automotive aftermarket te helpen om hun producten en diensten goed, duidelijk, netjes en regelmatig bij hun doelgroep in beeld te brengen met tekst, foto en video. 

En nu heb ik een mooie aanbieding voor je. Als je nu bij mij een tekst koopt, kun je er minstens zes dingen mee doen. Ik schrijf de tekst, zet ‘m op je website, maak‘m op in je nieuwsbrief, deel ’t met jouw social media kanalen en als de inhoud branchenieuws is, stuur ik ‘m ook nog voor je naar de media. 

Deze aanbieding is er overigens al sinds ik met Automotormedia begon. Het mooie is dat de aanbieding geldig is, zo lang Automotormedia bestaat.

Goede zaken!  

Zo maak je (de beste eerste) indruk met e-mail

Zo maak je (de beste eerste) indruk met e-mail

De eerste indruk kun je maar één keer maken, bepaalt of iemand verder met je wil en moet dus goed zijn. Dit geldt niet alleen voor mensen, maar ook en vooral voor digitale communicatie.

Onderstaande tips ondersteunen je om meer uit je e-mailmarketingcampagnes te halen. De mailings zullen beter geopend worden en minder ontvangers zullen zich voor toekomstige mailings afmelden.

  1. Maak de e-mail zo persoonlijk mogelijk
  2. Gebruik een representatief e-mailadres
  3. Gebruik duidelijke naam als afzender
  4. De naam van de afzender moet meteen zichtbaar zijn
  5. Zorg dat je eigen naam of bedrijfsnaam als eerste in beeld komt
  6. Titel moet ontvanger aanmoedigen om verder te lezen en mail te openen
  7. Maak kort, krachtig en dynamisch duidelijk wat er in de e-mail staat
  8. Spreek de lezer netjes aan met ‘Beste’ of ‘Geachte’
  9. Omschrijf de belangrijkste boodschap in de inleiding
  10. Schrijf to-the-point
  11. Blijf in de e-mail op één onderwerp
  12. Deel alleen relevante informatie
  13. Beperk de hoeveelheid tekst
  14. Schrijf kort en bondig
  15. Controleer de e-mail voor verzending goed

Als je niet zichtbaar bent, besta je niet

Als je niet zichtbaar bent, besta je niet

Als je op internet niet aanwezig of zichtbaar bent, besta je voor veel klanten niet. Als je er niet goed staat, evenmin. Je website is je belangrijkste communicatiebasis en de showroom en etalage van jouw bedrijf, product en dienst. Er zijn een aantal essentiële stappen die je moet nemen om vindbaar en zichtbaar te worden én te blijven voor potentiële en bestaande relaties.

De basis van een website

Promoot je product en dienst zelf en blijf onafhankelijk. Start een goed ingerichte en overzichtelijke website. Zorg dat het content management systeem (CMS) voorbereid is voor zoekmachines en content kan delen op de belangrijkste social media kanalen. Publiceer op de website je laatste bedrijfs- en productnieuws, producten en diensten, contactgegevens en interessante relevante informatie. Op alle pagina’s plaats je een duidelijke link naar het aanmeldformulier voor je nieuwsbrief.

Laat bezoekers zich aanmelden voor de nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is goud waard. Je komt er bij je klant mee in beeld, zonder fysiek naar hem toe te gaan. Zorg dat de bezoeker zich via jouw website eenvoudig op de nieuwsbrief kan abonneren. Plaats op iedere pagina op een zichtbare positie een duidelijke aanmeldknop. Doorzoek je adresboek en voeg zoveel mogelijk e-mail adressen aan de database toe. Een nieuwe of potentiële klant gesproken? Zet ‘m meteen in de lijst. Blijf digitaal met je klant in contact en maak je leven makkelijker en rendabeler.

Zorg dat je website gevonden wordt

Vervolgens zorg je ervoor dat internetters jouw website kunnen vinden. Dit doe je door regelmatig en continue content te publiceren. Hoe beter de tekst en de omschrijving van de beelden bij de producten en diensten van jouw bedrijf passen, hoe beter de website weergegeven wordt in de zoekresultaten. Actieve en informatieve websites met unieke content, worden beter in de zoekresultaten van zoekmachines weergegeven.

Zo laat je bezoekers regelmatig op je site terugkomen

Je website vindbaar maken is belangrijk, zorgen dat mensen naar je site terug blijven komen is topprioriteit. Niets is zo saai als een website waar altijd maar dezelfde informatie en nooit iets nieuws op staat. Zorg dus dat je regelmatig en consequent nieuwe informatie publiceert. Stuur het nieuws op een vast moment met een nieuwsbrief.

Geef mensen iets waar ze wat aan hebben

Natuurlijk komt vanaf nu iedereen op jouw website omdat jij een product of dienst hebt die ze nodig hebben. Bij veel bedrijven veranderen producten niet vaak, en diensten al helemaal weinig of helemaal nooit. Geef jouw websitebezoeker in dat geval regelmatig gratis tips hoe hij met jouw product of dienst meer of makkelijker geld kan verdienen of een actueel probleem op kan lossen. Laat ook met tekst en beeld zien wat je voor anderen kunt betekenen en met wie je samenwerkt.

Maak een communicatieplan

Aan de basis van goede communicatie ligt een gedegen strategisch communicatieplan en planning. Maak ruim op tijd inzichtelijk wat je wil communiceren en op welk moment. Hou je ook aan het plan. Na verloop van tijd zul je zien dat alles groeit, het aantal websitebezoeken, het aantal nieuwsbriefabonnees én –het allerbelangrijkste- de verkoop. Planning is hierin essentieel.

Ik kan je helpen

Nu is het alleen nog een kwestie van beginnen en volhouden. Heb je geen tijd of inspiratie? Kan ik iets voor je betekenen? Neem dan contact met mij op via rob@automotormedia.nl of bel me op nummer 06-42384693.

Blijf digitaal in contact met je klant

Blijf digitaal in contact met je klant

Door digitalisering is onze doelgroep en dus ons netwerk enorm gegroeid. Het is voor velen nauwelijks mogelijk om met al hun relaties persoonlijk contact te houden. Ik ondervang dit door digitaal met mijn netwerk te communiceren en op deze manier bij mijn relaties in beeld te blijven.

Ervaring leert mij dat het grootste deel van mijn netwerk het op prijs stelt als ik niet te vaak, maar wel regelmatig bij ze op het netvlies kom. Als ik tijdens dit kortdurende contactmoment informatie deel waarmee mijn relaties geld mee kunnen verdienen, komt er bijna altijd meer werk uit voort. En wat ik kan, kan jij ook. Succes!

Digitale communicatietips:

  1. Houd contact met je netwerk via digitale communicatie
  2. Communiceer consequent, regelmatig en op vaste tijdstippen
  3. Stuur alleen informatie waar jouw klant écht iets aan heeft
  4. Communiceer informatie die jouw klant geld of plezier oplevert
  5. Bedenk zo ver mogelijk vooraf wat je wil communiceren
  6. Bepaal ook vooraf hoe je gaat communiceren

Je eigen website is je allerbelangrijkste communicatiebasis

Comment

Je eigen website is je allerbelangrijkste communicatiebasis

Bedrijven benaderen mij vaak met de vraag of ik een persbericht voor ze kan schrijven om die vervolgens naar de media te sturen. Natuurlijk kan ik dat en doe dat ook. Ik benadruk echter altijd dat de pers een deel van je mogelijke communicatiemiddelen is. De pers publiceert namelijk niet alles wat je naar ze toestuurt.

Ik adviseer mijn relaties daarom de teksten die ik voor ze schrijf, altijd op hun eigen website te publiceren. Daar wil je immers altijd en het liefst zo veel mogelijk (potentiële) klanten hebben. Op je website staan al je producten, diensten én je contactgegevens. Een website is voor de meeste bedrijven de belangrijkste ‘etalage’ van hun winkel.

Zoekmachines vinden jouw website en laten hem aan zoekende consumenten zien in de zoekresultaten. Ook kun je alle informatie die op een website staat eenvoudig delen via alle denkbare social media platforms en nieuwsbrieven. Door tekst op je website te plaatsen en te delen, hou je het heft in eigen handen en ben je niet afhankelijk van anderen.

Wil je meer over het bovenstaande weten, of heb je andere vragen? Neem dan contact met mij op.

Comment

Wacht niet tot je klant toevallig iets nodig heeft

Comment

Wacht niet tot je klant toevallig iets nodig heeft

Ik ontvang van veel bedrijven onregelmatig en hooguit een paar keer per jaar persberichten, nieuwsbrieven en social media links naar nieuws, nieuwe producten en acties. Dat is goed, als ik op dat moment tenminste toevallig iets nodig heb. Nóg meer verkoopkansen creëer je door regelmatig en op vooraf vastgestelde dagen en tijden bij je klant in beeld te komen.

Voorkom teleurstelling

Bedrijven en consumenten hebben meerdere aankoopmomenten per jaar. Stel: je stuurt jouw nieuws in januari naar de klant. Als hij op dat moment niets nodig heeft, is hij je in juni alweer vergeten. Zeker als hij op dat moment of rond die tijd informatie van een andere aanbieder krijgt.

Je kunt deze teleurstelling voorkomen door minimaal één keer per maand bij je klant in beeld te komen. Direct op iemands netvlies komen en blijven, doe je het beste met een nieuwsbrief via e-mail. Dit heet e-mail marketing en is het effectiefste marketinginstrument dat er bestaat.

Geef ook tips en informatie

Door continue bij de klant in beeld te blijven, zal hij eerder aan jou denken dan aan iemand anders. Je komt op zijn netvlies en zit in zijn geheugen. Omdat je de klant op regelmatige en vaste tijdstippen aanspreekt, zal hij na verloop van tijd zelfs op jouw informatie wachten. Bestook je klant niet alleen met verkoopacties, maar geef hem ook tips en informatie hoe hij met jouw product of dienst meer geld kan verdienen.

Zorg dat je jouw concurrent een paar stappen voor bent. Schrijf een pakkende, informatieve en duidelijke tekst en publiceer die op je website. Stuur de tekst met een e-mail naar je klant en deel het nieuws regelmatig via social media. Websites, e-mail en social media zijn effectieve marketingtools waar je als bedrijf niet meer omheen kunt.

Je hoeft het alleen maar te doen

Het is allemaal heel simpel, je hoeft het alleen maar te doen. Als je continue met marketing bezig bent, zul je zien dat alles na verloop van tijd makkelijker wordt en sneller gaat. Door continue met marketing bezig te zijn, kun je het in kleine stukjes verdelen die minder tijd in beslag nemen. Meer kleine stukjes zijn makkelijker te behappen, beter te verdelen en boven alles: eenvoudiger te plannen.

Heb je wegens kennis- of tijdgebrek hulp nodig bij het bedenken van strategische en effectieve marketingcampagnes, schrijven van teksten, maken van foto’s of video en het opstarten en onderhouden van e-mail databases, mailings en social media? Neem dan contact met mij op om hier over te brainstormen.

Comment

Competitie bestaat niet. als je jezelf blijft

Comment

Competitie bestaat niet. als je jezelf blijft

Competitie bestaat niet, iedereen is uniek en kan zich onderscheiden door authentiek te worden of blijven. Je kunt best naar een ander kijken hoe hij het doet, maar volg vooral altijd je eigen gevoel, verstand en ervaring. En blijf jezelf.

Ik heb een groot netwerk met daarin duizenden verschillende connecties, bedrijven, producten en diensten. Onder mijn relaties bevinden zich bedrijven die soms overlappende producten en diensten aanbieden.

Maximaal resultaat

Mijn relaties hebben unaniem hetzelfde doel: maximaal resultaat en hun product of dienst zo goed mogelijk bij hun doelgroep in beeld brengen en in beeld blijven. Om dit te bereiken, hanteer ik continue een vast format.

Mijn relatie met een opdrachtgever begint altijd met een gesprek. Tijdens dat gesprek leer ik de opdrachtgever en zijn product en dienst kennen. Ik vraag hem hoe hij zijn product aan wil bieden en welke taal hij hierbij wil spreken.

Onderscheiden door jezelf te blijven

Ik heb ervaren en geleerd dat ieder bedrijf een eigen unieke taal spreekt. Hiermee onderscheiden de bedrijven zich vooral van andere bedrijven, al of niet met hetzelfde product of dezelfde dienst. Ik heb geleerd dat ik ook mijzelf moet blijven. Door anderen niet te kopiëren of te volgen, heb ik ook mijn eigen taal gecreëerd: de taal van de automotive branche. En het is een mooie taal, ik voel mij er comfortabel bij.

Het mooie van mijn ervaring en format is dat ik voor iedere afzonderlijke relatie, product en dienst steeds opnieuw zijn eigen unieke verhaal kan maken en verspreiden. Puur omdat hij mij zijn taal leert, dit geeft mij een comfortabel gevoel.

Bedrijven kunnen dus hetzelfde product of dezelfde dienst verkopen, maar ze onderscheiden zich door zichzelf te zijn, worden of te blijven.

Comment

Mijn essentie van een strakke planning

Comment

Mijn essentie van een strakke planning

Ik probeer altijd zo georganiseerd als mogelijk te zijn. Ik heb een gezin met twee kinderen, een huis, een goedlopend bedrijf en een paar hobby’s. Deze zaken hebben één ding gemeen: ze vragen en verdienen maximale aandacht en toewijding. Om dit te managen, maak ik gebruik van een elektronische taakbeheerder.

Voor mij is de taakbeheerder essentieel, ik zit nooit de hele dag op kantoor en ben regelmatig op pad. Mijn bedrijfsmatige taken bestaan uit vele korte acties die ik moet nemen zoals een tekst schrijven, een tekst even controleren, foto hier en een publicatie op een website daar. Veel van de taken zijn ad hoc, omdat de werkzame wereld nu eenmaal steeds meer zo in elkaar steekt: alles moet nu klaar, niet gisteren.

Overzicht en rust

Mijn tijdbeheerder kan de tijd niet terugdraaien, maar ik kan wel minutieus taken inplannen. Mij geeft dit overzicht en vervolgens rust. Ik weet precies wat me nog te doen staat en ben meer in de gelegenheid om vooruit te werken. Ik schrik al heel lang niet meer om vijf uur ‘s morgens wakker omdat ik iets vergeten ben. Ik ontwaak nu vroeg omdat ik een nieuw idee heb dat ik uit wil werken, of gewoon omdat energie over heb om iets te gaan doen. Ik heb er toch de tijd voor.

Omdat het grootste deel van mijn leven planmatig in kannen en kruiken is, kan ik ontspannen naar een afspraak toe rijden, relaxt een bakkie koffie drinken en rustig met mensen praten, nadenken en zo goed mogelijk mijn werk doen. Ik zal er de komende twintig jaar dat ik economisch actief ben ook alles aan doen om dit zo te houden.

Comment

Geen zin om steeds een blog te schrijven

Comment

Geen zin om steeds een blog te schrijven

Met een tekst en een nieuwsbrief om de tekst te delen, komt en blijft u op een efficiënte en effectieve manier in beeld bij uw bestaande relaties, prospects en suspects. Ik roep daarbij altijd dat u die nieuwsbrief bij voorkeur regelmatig en op een vastgesteld moment moet uitsturen.

Het idee om een blog voor de nieuwsbrief te schrijven is snel geboren. Ik heb mijn relaties altijd wel iets te vertellen. Het versturen van de nieuwsbrief is geen issue, omdat ik dat kan geautomatiseerd kan laten doen op het moment dat ik ergens anders mee bezig ben.

Maar dan het schrijven van de blog, hier gaat de meeste tijd in zitten, ook voor mij. Maar omdat ik altijd het hardste roep dat je een blog moet schrijven en een nieuwsbrief moet maken en versturen, kom ik er niet onderuit om het zelf ook te doen. Vandaar dat ik toch weer voor mijzelf in het toetsenbord geklommen ben.

Ik ben gek op schrijven, het ontbreekt voor mijn eigen onderneming alleen soms aan tijd, want relaties gaan altijd voor. Maar als ik op een zaterdag- of zondagmorgen eenmaal de eerste vier zinnen getypt hebt, volgt de rest van het verhaal bijna als vanzelf. Ik krijg er dan voldoening van en dat is zeer plezierig.

Omdat ik een voldaan gevoel krijg van schrijven, doe ik dit ook graag voor u over uw nieuws, producten en diensten. We hebben allemaal wel eens geen zin, tijd of inspiratie voor een tekst. Ik denk hier graag over met u mee. Stuur me een mail of bel me, roep wat u gaat doen en wat u de wereld bekend wil maken. Ik noteer het wel en maak er een stukje tekst van.

Die tekst sturen we naar de media, publiceren we op uw website en delen we via al uw en mijn social media kanalen. Als u dit proces regelmatig en consequent blijft volhouden, dan zult u zien dat uw bekendheid zal toenemen. Als u daarbij een topproduct heeft, willen de mensen niet meer om u heen of naar een ander.

Ik wens u heel fijne feestdagen en een zeer goed 2016!

Comment

Simpel kaartje en een mailtje kosten mij zestig euro

Comment

Simpel kaartje en een mailtje kosten mij zestig euro

Hierbij maar weer eens een update van Rob Blom en zijn bedrijf Automotormedia. Ik heb geen nieuw product of nieuwe dienst, maar ik roep vaak dat u regelmatig bij uw relaties in beeld moet blijven. Uit het oog is namelijk uit het hart. Ik ontkom er dus niet aan om af en toe iets aan mijn eigen PR te doen.

Ik schrijf dit uit ervaring. Laatst had ik accessoires nodig voor mijn GoPro’s en voor mij lag al een paar dagen een felblauwe tegoedbon met grote oranje letters van Coolblue ter waarde van zeven euro vijftig op mijn bureau. Nou was dat kaartje niet digitaal, maar het lag er wel. En u mag één keer raden waar ik online mijn GoPro accessoires gekocht heb.

Ik deed dit echter pas nadat ik een mailtje van Coolblue kreeg dat mijn tegoedbon voor een bepaalde datum gebruikt moest worden. Een gedrukt kaartje met zeven euro vijftig tegoed en een mailtje waren voor mij voldoende om voor zestig euro goederen te bestellen.

Ik had voor mijn GoPro accessoires niet aan Coolblue gedacht. Maar ze waren wel duidelijk in beeld met hun actie.

Comment

Een leidraad om bij uw doelgroep in beeld te komen én te blijven

Comment

Een leidraad om bij uw doelgroep in beeld te komen én te blijven

Niet iedereen heeft budget voor public relations. In dat geval adviseer ik om een blog te starten. Met een blog komt en blijft u relatief eenvoudig en goedkoop bij uw (potentiële) doelgroep in beeld.

Om een blog succesvol te maken en te houden, zijn de onderstaande zeven tips een handige leidraad. Als u deze leidraad consequent gebruikt, heeft uw blog een grote kans van slagen en kan het een goede basis zijn voor meer bekendheid en online zichtbaarheid.

  1. Schrijf informatief, de (potentiële) gebruiker moet zien dat hij met uw product of dienst geld kan verdienen
  2. Publiceer regelmatig, continue en bij voorkeur op een vaste dag in de week of maand (maak hier een planning en gewoonte van)
  3. Onderbouw uw blogartikelen met sprekende foto’s en/of video
  4. Probeer tevreden relaties te laten vertellen wat uw product of dienst ze oplevert
  5. Laat relaties poseren voor een foto die u bij de blog publiceert
  6. Stuur uw blogs per e-mail nieuwsbrief naar bestaande én potentiële relaties
  7. Deel uw blogartikelen via social media zoals LinkedIn, Facebook en Twitter

Succes!

Comment

Hoe krijg ik mijn doelgroep echt geïnteresseerd in wat wij te bieden hebben?

Comment

Hoe krijg ik mijn doelgroep echt geïnteresseerd in wat wij te bieden hebben?

Om mijn relaties optimaal van dienst te kunnen zijn, heb ik onderzoek gedaan naar wat zij precies op zoek zijn. Het onderzoek is uitgevoerd onder 94 personen die werkzaam zijn in verschillende soorten bedrijven. Ik dank de respondenten voor hun tijd en bijdrage.

De reacties op het onderzoek lopen uiteen, maar kunnen wel in een beknopt aantal hoofdsegmenten samengevat worden. De resultaten van het onderzoek laten zien dat er verschillende belangrijke redenen zijn om aan de slag te gaan en blijven met communicatie.

Wat is uw meest prangende vraag over public relations en/of marketingcommunicatie?

De reacties op deze vraag kunnen in drie hoofdgroepen samengevat worden.

  • Hoe krijg ik mijn doelgroep echt geïnteresseerd in wat wij te bieden hebben?
  • Tijdgebrek
  • Hoe bereik ik mijn niet bekende of potentiele klanten?

Een andere interessante reactie is: het is zaak om goed af te wegen welke tool je inzet: PR of marketingcommunicatie.

Hoe moeilijk is het om een antwoord op vraag 1 te vinden?

Tien procent van de respondenten geeft aan dit eenvoudig te vinden.
Maar liefst negentig procent zegt dat ze het moeilijk vinden. Voor geen enkele respondent is het echter onmogelijk om een antwoord te vinden.

Waarom bent u op zoek naar de informatie in vraag 1?

De antwoorden op deze vraag kunnen in vier groepen samengevat worden namelijk:

  • Veel aanbieders, de verschillen lijken minimaal
  • Meer bekendheid krijgen
  • Pull effect genereren
  • Meer sales genereren

Bent u nieuwsgierig of Automotormedia ook doelgericht uw (potentiële) klant kan bereiken, geïnteresseerd kan krijgen en het verschil voor uw bedrijf kan betekenen? Of heeft u geen tijd om dit zelf te doen? Neem dan contact met ons op. Dit kost niets en levert u gegarandeerd altijd minimaal één goed idee op.

Comment

Zo bouwt u een mailinglijst met kwalitatieve abonnees

Comment

Zo bouwt u een mailinglijst met kwalitatieve abonnees

E-mail is voor meer dan dertig procent van de midden- en kleinbedrijven de succesvolste manier van adverteren. De belangrijkste reden hiervoor is dat de ontvanger van de mailings de bedrijven toestemming heeft gegeven om de mailings te versturen.

Promoties, nieuws, informatie en aanbiedingen sturen naar mensen die zich op uw e-maillijst hebben aangemeld is veel effectiever dan elke andere manier van “push” advertenties zoals display-advertenties, televisiereclame en banners.

Om deze reden ben ik begonnen aan een serie tips waarmee u uw mailinglijst kan uitbreiden met kwalitatieve abonnees die op uw informatie zitten te wachten. Gebruik deze tips om nieuwe abonnees te converteren naar betaalde klanten.

Stap 1: Vraag toestemming

Als u net begint met e-mailmarketing, dan is dit het eerste dat u dient
te onthouden: permissie gebaseerde e-mail. Dit is e-mail die wordt gestuurd naar personen die er toestemming voor hebben gegeven. Dit is vereist voor iedere succesvolle e-mailmarketingcampagne. U kunt toestemming vragen mét of zonder bevestigingsmail. Dit heet de single opt-in manier, een bevestiging sturen na aanmelding heet double opt-in. Om een kwalitatieve mailinglijst te bouwen en spamklachten te voorkomen adviseren wij om altijd double opt-in te gebruiken.

Stap 2: importeer uw lijst en maak en publiceer een aanmeldformulier

Heeft u al een mailingslijst? Importeer die dan in uw favoriete e-mailmarketingsoftware. Wilt u een mailinglijst gaan opbouwen? Ontwerp dan een aanmeldformulier en publiceer deze op uw website, blog of Facebook pagina.

Stap 3: Laat uw lijst groeien, verzamel klantgegevens

Als u de basis in orde heeft, kunt u uw lijst sneller laten groeien. Verzamel klantgegevens op beurzen, verkooppunten, social media, blogs en websites.

Achtenzestig procent van de eigenaren van kleine ondernemingen noemen e-mailmarketing hun best presterende reclame-kanaal. Een goede e-mailmarketingcampagne kan wonderen verrichten en uw verkoop een boost geven. Stel e-mailmarketing niet uit en begin vandaag nog.

Weet u niet waar en/of hoe u moet beginnen? Neem dan contact met ons op. Wij verzorgen uw volledige e-mailmarketingcampagne of tijdens de opstartperiode.

Comment

19 TIPS OM UW MAILINGLIJST UIT TE BREIDEN

Comment

19 TIPS OM UW MAILINGLIJST UIT TE BREIDEN

E-mailmarketing is een hulpmiddel om uw klant te informeren over nieuwe aanbiedingen, updates en promoties en zo bij hem in beeld te blijven. E-mailmarketing kan rendabel zijn voor ieder bedrijf in iedere branche. Het succes is echter sterk afhankelijk van de kwaliteit van de ontvangers, de omvang van de lijst en het onderhoud aan de lijst.

Als u een mailinglist opbouwt met abonnees die u vertrouwen en u beschouwen als een expert in uw vakgebied zal het rendement van de lijst continue toenemen. Echter is het ontwikkelen en onderhouden van een kwalitatief hoogwaardige lijst met e-mailadressen zelfs voor de meest ervaren marketeers een grote uitdaging.

Ongeacht of u start met het opbouwen van een lijst of als u al duizenden contacten heeft, het onderhouden van de lijst is hard werken. Gegevens veranderen, abonnees worden inactief, anderen schrijven zich uit.

Veel bedrijven laten verkoopkansen en geld liggen omdat ze kwalitatief slechte en soms zelfs helemaal geen mailinglist hebben. Relatief kleine investeringen in goed datamanagement kunnen een enorm marketingrendement opleveren.

19 TIPS OM UW MAILINGLIJST UIT TE BREIDEN:

  1. Publiceer een aanmeldformulier op zoveel mogelijk locaties
  2. Vergroot het aantal inschrijvingen, hou het snel en simpel
  3. Wijs uw bezoekers op hun privérechten
  4. Motiveer mensen om zich aan te melden
  5. Maak een overtuigingspagina op uw website
  6. Voeg getuigenissen toe aan uw overtuigingspagina
  7. Gebruik social media om uw mailinglijst op te bouwen
  8. Publiceer een aanmeldknop in uw al uw mailings
  9. Maak een web-based nieuwsbrief
  10. Gebruik “forward” en “share” links in nieuwsbrieven en promoties
  11. Voeg aanmeldformulieren toe aan website- en blogartikelen
  12. Voeg opt-in selectievakjes toe aan andere formulieren en bedrijfsberichten
  13. Laat anderen uw nieuwsbrief (opnieuw) distribueren
  14. Zet Google Adwords campagnes in
  15. Gebruik uw fysieke mailinglijst en stuur een brief of briefkaart
  16. Werk samen met andere uitgevers en verkooporganisaties
  17. Adverteer in e-zines, bladen en andere nieuwsbrieven
  18. Wees actief op vergelijkbare websites
  19. Promoot uw nieuwsbrief zoveel mogelijk

Comment

E-mailmarketing: snel, direct, rendabel en meetbaar

Comment

E-mailmarketing: snel, direct, rendabel en meetbaar

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is rechtstreeks bij uw (potentiële) klant in beeld komen met nieuws, aanbiedingen, acties, promoties en updates. Het is bij uitstek een geschikt middel om bij uw doelgroep onder de aandacht te komen op het moment dat uw sales-team iets anders aan het doen is.

Waarom e-mailmarketing?

Omdat e-mailmarketing is een krachtige marketingtool is om uw omzet mee te verhogen en (de communicatie met) uw relaties te beheren. E-mailmarketing gebruikt de voordelen van internet, is makkelijk en bewezen rendabel.

Voordelen van e-mailmarketing

E-mailmarketing heeft een aantal voordelen. Allereerst komt een e-mail snel en rechtstreeks bij uw doelgroep op het netvlies. Aan e-mail zijn geen kosten zoals papier, drukwerk en verzendkosten verbonden. E-mailmarketing kan geanalyseerd, geëvalueerd, gefinetuned en gepersonaliseerd worden.

Bouw een waardevolle mailinglist

Echter kunt u uw doelgroep niet zomaar en ongevraagd gaan bestoken met e-mails. Daarvoor is een gedegen strategie en uitvoering nodig. In onze volgende update geven wij u tips en adviezen hoe e-mailmarketing werkt en hoe u een kwalitatief hoogwaardige, betrouwbare en waardevolle mailinglist kunt opbouwen, onderhouden en rendabel kunt maken en onderhouden.

Wilt u of kunt u niet wachten op de volgende update? Bel ons nu: 06-42384693 of stuur een mail naar rob@automotormedia.nl of vul het contactformulier in.

Comment

Zo genereer je meer traffic naar je website

Comment

Zo genereer je meer traffic naar je website

Bijna iedereen zoekt informatie op internet. Hoe mooi is het als de internetter een oplossing voor zijn probleem op jouw website kan vinden. Korte, doelgerichte tips zorgen voor verkeer (traffic) naar jouw site waar al je producten, diensten en contactgegevens ook staan.

Door de website regelmatig te updaten met oplossingen voor (actuele) problemen zorg je ervoor dat de bezoeker naar jouw website terug blijft komen.

Hieronder geven we je tien tips om meer website bezoeken en natuurlijk verkoop te genereren;

  1. Update de website regelmatig met nieuws en gratis tips of advies
  2. Geef oplossingen voor problemen
  3. Spoor de bezoeker aan zijn e-mail adres achter te laten
  4. Sta open voor online interactie met uw doelgroep
  5. Luister naar de klant en geef hem een antwoord waar hij iets mee kan
  6. Zorg dat de teksten op uw website er goed verzorgd uitzien
  7. Voorkom spelfouten
  8. Schrijf soepel en lekker lopende teksten
  9. Pas de formulering aan uw doelgroep aan
  10. Wees duidelijk en transparant

Comment

Nieuwsbrief beste manier om bij klant in beeld te blijven

Comment

Nieuwsbrief beste manier om bij klant in beeld te blijven

Omdat u met een nieuwsbrief (of e-mailmarketing) direct in beeld bent bij en in contact komt met uw bestaande klant. Een bestaande klant is een relatie waarvoor u minder moeite hoeft te doen om hem iets bij u te laten kopen. Hij heeft dat immers al een keer gedaan en weet wat hij kan verwachten.

Een nieuwsbrief is daarnaast het goedkoopste, meest directe en daardoor effectiefste advertentiemiddel dat u in handen heeft. De nieuwsbrief stuurt u regelmatig en bij voorkeur op vaste dagen en tijdstippen.

In de nieuwsbrief informeert u uw klant bijvoorbeeld over uw nieuwe producten, diensten, medewerkers en naar welke beurzen u gaat. Alles gaat digitaal dus u kunt tegelijkertijd die nieuwe folder of brochure meesturen.

En nu u de nieuwsbrief met alle informatie toch klaar hebt, kunt u er net zo goed meteen een persbericht van maken. Het persbericht stuurt u naar relevante media. Als het nieuws interessant genoeg is, is er een goede kans dat het op de website of in het blad van het medium gepubliceerd wordt.

En geen nood als het nieuws niet door het blad gepubliceerd wordt. U plaatst de informatie namelijk ook op uw eigen website. Daar wilt u namelijk het allerliefst die bestaande én nieuwe klant hebben.

Uw website is uw visitekaartje, de voordeur van uw showroom, de plek waar alles over u, uw bedrijf, producten en diensten staat.

Vergeet u niet om het nieuws ook nog even te delen via de social media kanalen Twitter, Facebook en LinkedIn? Van daaruit kunnen mensen het weer verder delen. Zo vergroot u zonder er zelf veel voor te moeten doen uw bereik.

Succes!

Comment

Bespaar duizenden euro's met een persbericht

Comment

Bespaar duizenden euro's met een persbericht

Een persbericht is bij uitstek geschikt om publiciteit te genereren en honderden tot (tien)duizenden euro's advertentiekosten te besparen. Maar dan moet het persbericht wel goed geschreven zijn. Hieronder geven we u een aantal tips met voorwaarden waaraan een persbericht moet voldoen.

Maak een duidelijke en pakkende titel

De inhoud van het persbericht moet direct zichtbaar zijn in de titel. Zorg voor een sterke en pakkende titel die 'de lading' volledig dekt. De journalist moet in één oogopslag zien waar het persbericht over gaat.

Speel in op een actualiteit

Een persbericht speelt bij voorkeur in op een actualiteit om de nieuwswaarde en kans op publicatie te vergroten. Hoe actueler de informatie, hoe groter de kans dat het nieuws gepubliceerd wordt.

Wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe

Persberichten geven altijd antwoord op de vragen wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. De antwoorden op deze vragen staan bij voorkeur al in de tekstintro of header van maximaal 50 woorden.

Hou het krachtig en kort

Een persbericht beschrijft zakelijk, helder, informatief, pakkend, kort en bondig in maximaal 500 woorden (één A4-tje) waar het nieuws om draait. Beperk u tot één onderwerp. Heeft u meer nieuws? Publiceer dan meerdere persberichten.

Schrijf actief en prikkelend

Schrijf een persbericht in de actieve vorm en prikkelend. Gebruik zo weinig mogelijk de woorden ‘zullen’, ‘worden’ en ‘kunnen’. Gebruik tussenkoppen om de lezer tussentijds te blijven aansporen door te lezen.

Gebruik quotes

Quotes verlevendigen de tekst en dragen bij aan een actief verhaal en het leesgemak. Ze verlevendigen de tekst en kunnen de onderneming goed voor de dag laten komen.

Gebruik geen superlatieven en reclametaal

Gebruik zo min mogelijk, en bij voorkeur helemaal geen superlatieven en borstklopperij. Schrijf ook geen reclametaal of advertentie. Een journalist moet er zeker van zijn dat hij nieuws ontvangen heeft.

Blijf eerlijk en feitelijk

Blijf altijd eerlijk en feitelijk en geef de lezer geen kans om aan de waarheid van het persbericht te twijfelen. Wees ervan bewust dat via Google iedereen overal achter kan komen.

Dit is interessante content

Interessante onderwerpen voor een persbericht zijn: nieuwe en innovatieve producten, diensten, samenwerkingen, verhuizingen en personeelswijzigingen.

Voorkom taal- en spelfouten

Taal- en spelfouten zijn slordig en staan onprofessioneel. Controleer het persbericht daarom voor verzending goed en laat de tekst voor de zekerheid door iemand anders controleren.

Comment