E-mailmarketing is een hulpmiddel om uw klant te informeren over nieuwe aanbiedingen, updates en promoties en zo bij hem in beeld te blijven. E-mailmarketing kan rendabel zijn voor ieder bedrijf in iedere branche. Het succes is echter sterk afhankelijk van de kwaliteit van de ontvangers, de omvang van de lijst en het onderhoud aan de lijst.

Als u een mailinglist opbouwt met abonnees die u vertrouwen en u beschouwen als een expert in uw vakgebied zal het rendement van de lijst continue toenemen. Echter is het ontwikkelen en onderhouden van een kwalitatief hoogwaardige lijst met e-mailadressen zelfs voor de meest ervaren marketeers een grote uitdaging.

Ongeacht of u start met het opbouwen van een lijst of als u al duizenden contacten heeft, het onderhouden van de lijst is hard werken. Gegevens veranderen, abonnees worden inactief, anderen schrijven zich uit.

Veel bedrijven laten verkoopkansen en geld liggen omdat ze kwalitatief slechte en soms zelfs helemaal geen mailinglist hebben. Relatief kleine investeringen in goed datamanagement kunnen een enorm marketingrendement opleveren.

19 tips om uw mailinglijst uit te breiden:

1. Publiceer een aanmeldformulier op zoveel mogelijk locaties

Mensen moeten zich op al uw websites en blogs makkelijk en snel in kunnen schrijven op uw e-maillijsten. Zorg dat de ‘Subscribe-knop’ duidelijk zichtbaar is en wat iemand krijgt als hij zich abonneert. Bloggen is een belangrijk communicatie-instrument, plaats bij ieder artikel een aanmeldknop en gebruik e-mailmarketing als verlengstuk voor het promoten van uw producten en diensten.

2. Vergroot het aantal inschrijvingen, hou het snel en simpel

Zorg dat uw bezoekers zich eenvoudig en snel aan kunnen melden. Een naam en een e-mailadres is alles wat u in eerste instantie nodig heeft. Als u iets anders te melden heeft, wees dan kort. Wees duidelijk, overtuigend en eerlijk over wat abonnees ontvangen en welke voordelen ze van de aanmelding kunnen verwachten. Vertel de nieuwe abonnee hoe vaak ze uw nieuwsbrieven en andere mailings kunnen verwachten. Overstelp abonnees niet met e-mail, voeg voorbeeldnieuwsbrieven toe zodat men een weloverwogen beslissing kan nemen. Zo krijgt u eersteklas abonnees.

3. Wijs uw bezoekers op hun privérechten

Onderschat deze regel niet. Veel mensen zijn bang dat ze na het achterlaten van een e-mailadres een lawine aan spam of oplichtingmails in hun inbox krijgen. Vertel potentiële abonnees dat u hun privacy en persoonlijke informatie respecteert en link naar de pagina met uw privacy-beleid. Voeg daarnaast een link toe naar uw klantendienst voor mensen die aanvullende vragen hebben.

4. Motiveer mensen om zich aan te melden

Bepaal zo vroeg mogelijk in het proces of en hoe u mensen wilt motiveren om zich aan te melden en blijf daarna zo consistent mogelijk. De populairste motivaties zijn gratis artikelen of rapportages en vanzelfsprekend speciale aanbiedingen, VIP-programma’s en kortingen. Alles wat uw klant kosteloos kan gebruiken zal hem aansporen zich aan te melden.

5. Maak een overtuigingspagina op uw website

Een overtuigende pagina op uw website is specifiek ontworpen om uw e-maillijst op te bouwen. Zorg dat de pagina meeslepend en overtuigend is. Deze ‘push-pagina’ heeft een krachtige titel en een aantal “sappige” voordelen om bezoekers te overtuigen zich aan te melden voor uw lijst. Vermaak de bezoeker met een video of geluidsfragment met de reden waarom ze zich aan zouden moeten melden. Of overweeg om een klant de boodschap door te laten geven. Dit creëert een “menselijke connectie” en is een uitgesproken kans om ze naar het aanmeldformulier op uw website te dirigeren.

6. Voeg getuigenissen toe aan uw overtuigingspagina

Dit is cruciaal. Een mening van een klant kan de allerkrachtigste conversietool zijn. Voeg één of twee sterke getuigenissen van tevreden abonnees toe aan uw overtuigingspagina. Alles is toegestaan, maar u zult merken dat multimedia zoals audio of video geloofwaardiger over zullen komen. Mensen willen graag de personen achter de meningen zien en horen zodat ze beter geïnformeerd hun oordeel kunnen geven.

7. Gebruik social media om uw mailinglijst op te bouwen

Social media platformen zijn effectieve locaties geworden om e-mail adressen te verzamelen. Publiceer een aanmeldformulier op uw FanPage(s) zodat fans zich op uw lijst kunnen abonneren. Creëer vervolgens een band met uw fans door ze gepersonaliseerde berichten te sturen. Onderzoek leert dat bijna tien procent van de aanmelders een voorkeur hebben om zich aan te melden via een social media platform. Mensen die actief zijn op social media reageren daarnaast eerder en vaker op uw producten en diensten.

8. Publiceer een aanmeldknop in uw al uw mailings … of een tekstlink naar uw aanmeldpagina als u geen html gebruikt. Dit klinkt misschien als tijdverspilling, maar wat als een abonnee de nieuwsbrief doorstuurt naar een vriend of collega’s? Of het deelt op social media platforms, of ergens online plaatst? U kunt het aantal aanmeldingen laten exploderen door simpelweg een formulier toe te voegen.

9. Maak een web-based nieuwsbrief

Met een online archief of overzicht van al uw nieuwsbrieven maakt u het abonnees veel makkelijker om te beslissen of ze zich wel of niet aanmelden. Hoe beter men weet wat u te bieden heeft, hoe groter de kans dat men uw e-mail berichten opent. Online nieuwsbrieven en artikelen zijn ook een uitstekende manier om extra traffic van zoekmachines naar uw website te genereren.

10. Gebruik “forward” en “share” links in nieuwsbrieven en promoties

Dit is de beste manier om abonnees aan te moedigen uw informatie, aanbiedingen en artikelen te delen met vrienden en collega’s op social media platforms. Mond op mond reclame is een krachtig instrument voor het succes van e-mailmarketing. Als abonnees uw content nuttig vinden, sturen ze het door, vermenigvuldigen uw lezers en hopelijk ook het aantal aanmeldingen. Forward en share is een krachtige bron om met minimale inspanning nieuwe abonnees te werven.

11. Voeg aanmeldformulieren toe aan website- en blogartikelen

Voeg een aanmeldformulier toe aan uw blogartikel om uw lezers te informeren dat er een nieuw artikel gepubliceerd is. Dit heeft een drie voordelen: u vergroot uw e-maillijst, versterkt de relatie met uw lezers en genereert meer traffic naar uw website.

12. Voeg opt-in selectievakjes toe aan andere formulieren en bedrijfsberichten

Voeg (opt-in) aanmeldingsmogelijkheden toe aan andere formulieren die u naar uw klanten stuurt. Het is een waardevolle toegevoegde service om ze te laten weten dat er een gratis e-nieuwsbrief beschikbaar is. Denk aan alle type formulieren die u gebruikt: van softwaredownloads, demo’s en aanmeldformulieren voor evenementen en contactformulieren. Bevestigings- en transactie e-mails kunnen het aantal nieuwsbriefaanmeldingen ook vergroten.

13. Laat anderen uw nieuwsbrief (opnieuw) distribueren

Moedig mensen aan om uw nieuwsbrief te distribueren en opnieuw te publiceren. Voeg hier wel aan toe dat de content niet aangepast of misplaatst mag worden. Veel webmasters en nieuwsbriefpublicisten zoeken actief naar goede content. Als zij de content uit uw nieuwsbrief opnieuw publiceren, kunt u nieuwe aanmeldingen, traffic en links naar uw website krijgen. Als er (commerciële) limieten en voorwaarden voor het verspreiden van uw content gelden, verduidelijk uw beleid dan duidelijk en beknopt.

14. Zet Google Adwords campagnes in

Google Adwords is een relatief goedkope manier voor online campagnes die goede resultaten op kunnen leveren. Het maakt daarbij niet uit of u een nieuwsbriefaanmelding of een productintroductie promoot. Onderzoek wat het beste werkt, het is het experimenteren waard. Zorg er wel altijd voor dat het aanmeldingsformulier voor uw nieuwsbrief altijd op de pagina staat waar u de bezoeker naartoe stuurt.

15. Gebruik uw fysieke mailinglijst en stuur een brief of briefkaart

Als u een fysieke adressenlijst -een adreslijst zonder e-mailadressen- heeft, stuur dan een brief of briefkaart naar uw klanten met een korting op een product wanneer ze zich aanmelden om uw nieuwsbrief te ontvangen. Als u deze lijst niet heeft, overweeg dan een aanmeldpunt bij uw fysieke verkooplocaties. Het klinkt wat ouderwets, want iedereen heeft toch een e-mail adres? Echter vult u zelf ook uw e-mailadres in bij de winkel waar u korting krijgt als u zich inschrijft.

16. Werk samen met andere uitgevers en verkooporganisaties

Gebruik uw netwerk en social media vaardigheden en werk samen met andere nieuwsbriefuitgevers en verkooporganisaties die aanvullende producten en diensten leveren. Informeer ze dat u interesse heeft om hun nieuwsbrief te promoten als ze dat ook voor u doen. Op deze manier krijgen beide bedrijven meer online exposure en groeit uw lijst sneller.

17. Adverteer in e-zines, bladen en andere nieuwsbrieven Gebruik e-zines, (vak)bladen en andere nieuwsbrieven en publicisten die uw doelgroep bereiken. Ga op zoek naar media waar u kunt adverteren en die uw boodschap naar uw wensen naar uw publiek kunnen distribueren.

18. Wees actief op vergelijkbare websites Zoek met Google vergelijkbare websites en nieuwsbrieven op internet. Publiceer relevante, nuttige opmerkingen en een link naar, uiteraard, de aanmeldpagina op uw website of blog. Bezoek forums en vergelijkbare websites om waardevolle opmerkingen en informatie te geven en plaats ook daar een link naar uw aanmeldformulier.

19. Promoot uw nieuwsbrief zoveel mogelijk Als u uw PowerPoint of (webinar) presentaties deelt, maak het dan makkelijk voor uw publiek om zich op uw nieuwsbrief te abonneren door middel van een link naar de aanmeldpagina. Deel geprinte aanmeldformulieren uit aan groepen waar u voor spreekt en tijdens seminars. Vergeet de formulieren niet weer in te nemen na uw presentatie.

Stelt u zich eens voor hoeveel aanmeldingen u zou krijgen als iedere beller zich zou kunnen aanmelden. Laat uw callcenter, klantenservice en iedere collega uw klanten vragen of ze uw gratis nieuwsbrief willen ontvangen. Het kost maar een paar extra seconden en het is dé ideale bron voor kwalitatief hoogwaardige abonnees.

Noem de aanmeldingsmogelijkheid ook in al uw gedrukte materiaal zoals brochures, folders, brieven en flyers. Moedig uw klanten aan om hun e-mailadres achter te laten. U hoeft nu nog maar twee dingen te doen. Beginnen met uw e-mailmarketing en er mee doorgaan.

*Bronnen: Getresponse, Marketingfacts en Automotormedia *